Vanhan blogin kirjoituksia: hivenaine ja raskasmetallitesti hiuksesta

Päätin tehdä tällaisen hiuksista tehtävän testin jossa tutkitaan 39 erilaista asiaa. En ollut tällaista testiä koskaan aikaisemmin tehnyt, vain Saksassa on tehty Oligoscan testaus joka tehdään eri menetelmällä. Maksoin testistä 169 euroa (vuonna 2020 ) ja sen lisäksi kirjeen postituksen Tanskaan. Tilasin testin netistä yhden suomalaisen klinikan kautta. Kuvissa on näytepaketti sekä omat tulokseni jotka sain postitse kotiin. Näitä tuloksia oli avattu vielä tarkemmin englanniksi näiden taulukoiden lisäksi.

 

Raskasmetallit

Raskasmetalleista löytyi paljon arseenia ja uraania. Olen päätellyt itse, että arseenin lähde olisi riisi ja etenkin tumma riisi johon siirryin vajaa vuosi sitten. Olen ollut kyllä tietoinen että riisissä on arseenia, eikä sitä ole hyvä reilusti syödä. En kuitenkaan ollut tietoinen, että tummassa riisissä sitä on tuplasti enemmän. Tein aika huonon päätöksen tässä asiassa, kun siirryin vaaleasta tummaan riisiin ja kuvittelin että tumma olisi valkoista paljon terveellisempää. Nuo tulokset nähtyäni en ole kertaakaan vielä riisistä tehnyt ruokaa, niin pysäyttävä tuo tulos minulle oli. Luin, että riisiä voisi liottaa yön yli ja näin vähentää arseenin määrää riisissä, mutta en ole tätä vielä kokeillut, kun meni kokonaan halu käyttää sitä ylipäänsä. 

Uraanista en sitten tiedä mistä sitä on mahtanut elimistööni tulla. Teetätin tämän saman analyysin myös miehelleni, kun yritän hänellekin löytää apua omiin terveysongelmiinsa. Hänellä oli myös reilusti uraania. Hänellä ei kuitenkaan ollut arseenia kovinkaan paljon. Syömme pääsääntöisesti eri ruokia, eikä hän tykkää syödä tummaa riisiä ja aika harvoin syö riisiä muutenkaan.
 
 
 
Kivennäis- ja hivenaineet 

Näitä puutoksia olikin sitten reilummin. Olen ennen testiä käyttänyt Mega Multi Mineralia (monimineraalivalmiste iHerbistä) sekä molybdeenia ja sinkkiä. Tuloksista voi huomata miten sinkki ja molybdeeni olivat melkein ainoat tuolla asteikon toisella puolella, koska olen niitä Mega Multi Mineralin lisäksi ottanut vielä erikseen purkista, vaikka tuo Mega Multi Mineral niitä sisältääkin. 

Vajetta oli kuitenkin mm. mangaanista, boorista, jodista, litiumista ja fosforista. Minulla on aiemmin muissa testeissä todettu vajetta jodista ja litiumista. Vaihdettiin himalajan kristallisuola jodioituun versioon sekä otan jodia nyt purkista. Litiumia minulla oli jo valmiina ostettuna, mutta en ole sitä oikein saanut aiemmin aloitettua. Nyt täytyy muistaa sitäkin ottaa päivittäin. Myös booria ja mangaania otan nyt vielä erikseen purkista. Miehellä oli myös samoja puutoksia kuin minulla eli mangaani, jodi, litium ja boori. Minulla oli myös matala rubidium, mutta en tiedä mistä se johtuu tai tarvitseeko sille edes tehdä mitään. 

Kommentit