Vanhan blogin kirjoituksia: ruuansulatusanalyysin tulokset

Tein taas ruuansulatusanalyysin, edellisestä kerrasta olikin kulunut jo useampi vuosi. Otin tällä kertaa laajan mikrobiomin sekä elastaasin. Maksoin testistä 339 euroa (vuonna 2020) sekä näytepaketista 20 euroa. Halusin nähdä olenko hoidoilla saanut jotakin muutosta aikaan, vaikka hirveästi en olekaan mahan oireissa mitään muutosta parempaan tuntenut. Ajattelin kuitenkin, että olisi hyvä tarkistaa tilanne, että osaan tehdä tarvittavia muutoksia hoitooni ja saada myös motivaatiota jatkaa hoitoja jos paranemista on tapahtunut. 

Olen näiden vuosien aikana käyttänyt kuureina maitohappobakteereja, psylliumia, ruuansulatusentsyymejä ja boulardiita. Nyt viimeisen vuoden aikana olen aika paljon keskittynyt tähän suolistoon ja ottanut näitä edellä mainittuja suht säännöllisesti. Olen myös pari kertaa ottanut colonic-terapian jälkeen maitohappobakteereja paksusuoleen. Olen suolahappoakin pari kertaa kokeillut, mutta tuntuu etteivät ne minulle sopisi tai ei ole tarvetta niille. Suurin apu närästykseen ja mahakipuihin on ollut kaikkien sitä aiheuttavien ruoka-aineiden jättäminen pois ruokavaliosta, sen jälkeen tilanne on ollut aika hyvin hallinnassa, vaikka ruokavalio tuntuukin aika suppealta. Mahan oireina on edelleen sen jatkuva päivittäinen turpoaminen, röyhtäilyt, pahanhajuinen hengitys (luulen että liittyy ruuansulatusongelmiin) sekä se ettei ruoka edelleenkään sula kunnolla.

Tulokset tulivat tällä kertaa myös suomeksi. Tuloksissa näkyi, että minulla on edelleen dysbioosi enkä ole siis saanut yrityksistä huolimatta istutettua hyviä bakteereja paksusuoleen. Muuten tulokset olivat hieman paremmat kuin aiemmin ja olen niihin ihan tyytyväinen. Naturopaattinikin sanoi etteivät tulokset ole hänen mielestä kovinkaan huonot, eikä hän ainakaan toistaiseksi ohjeistanut minua muuttamaan nykyistä hoitoani mitenkään. Tuntuu vain jotenkin todella hankalalta saada korjattua tuota bakteerikantaa, kun sen kuitenkin voi niin nopeasti pitkällä antibioottikuurilla tuhota. Pitää vain jatkaa samaa mitä olen tehnytkin, suunta on kuitenkin oikea.

Vuoden 2016 tulokset näkyvät oikealla ja uudet tulokset vasemmalla.

Kommentit