Oireet

Täytin klinikkaa varten oirekyselyä ja tuli mieleen, että voisin tännekin kirjoittaa yhteenvedon siitä mitä oireita minulla vielä tällä hetkellä on. Voin sitten verrata hoitojakson tai vaikka vuoden jälkeen, että mikä tilanne sitten on.

Eniten elämääni vaikeuttavat oireet ovat järjetön väsymys sekä  käsien ja jalkojen kivut. Myös unettomuus kuuluisi tähän, mutta siihen olen nyt lääkityksestä saanut apua. Olen yhdeksän tai kymmenen tunnin yöunien jälkeen todella väsynyt. Ihan kuin en olisi nukkunut koko yönä ollenkaan. Olen myös niin kipeä, että sängystä pääsen ylös vasta tunti heräämisen jälkeen. Tiedän, että olisi paljon kaikkea mitä voisi tehdä, mutta en yksinkertaisesti jaksa. Kaikkeen tekemiseen pitää pakottaa, jo ihan suihkuun meneminen ja vaatteiden pukeminen vie liikaa energiaa. Sen jälkeen täytyykin sitten taas levätä. Päivä koostuukin jonkin asian tekemisestä ja sitten sen jälkeen tulevasta levosta. Vaikka päivisin olen väsynyt, niin se ei kuitenkaan tarkoita että nukahtaminen olisi helppoa. Tällä hetkellä tuo lääkityskin väsyttää vielä entisestään, mutta en vielä uskalla olla kuitenkaan ilman sitä.

Jos minulla sattuu olemaan jokin meno, niin suunnittelen sen etukäteen valmiiksi eli en tee mitään muuta sinä päivänä, koska energiaa ei vain ole. Olen nyt myös vähentänyt hieman kotitöiden tekemistä.  Esimerkiksi imuroin harvemmin ja teen helpompaa ruokaa, jotta olen pystynyt toteuttamaan näitä muita menoja, kuten joulumyyjäisiin meno ja muut sellaiset. Jostain se energia pitää ottaa, kun ei sitä mistään ole lisää tullut. Aion myös näin tehdä jatkossa, että priorisoin kivan tekemisen ja opiskelun kotitöiden edelle.

Sain mieheltä joululahjaksi aktiivisuusrannekkeen ja sen avulla olen seurannut nukkumistani. Kaikkia unen vaiheita tulee sopivasti suhteessa toisiinsa. Heräilen kuitenkin yön aikana jatkuvasti. Aktiivisuusrannekkeen mukaan suunnilleen kolme kertaa yössä, mutta tiedän että sen lisäksi heräilen muutaman kerran ihan pariksi sekunniksi. Myöskään syvän unen määrän kesto ei ole rannekeen mukaan tarpeeksi pitkäkestoista. Tämä on ollut ihan kiva tieto itselle, mutta ei mielestäni kuitenkaan selitä jatkuvaa väsymystä.

 En tiedä mistä aktiivisuusranneke on keksinyt että olen nukkunut päiväunet.

Jatkuvaa kipua on pääasiassa käsissä ja jaloissa. Pahimmillaan kipu on kipuasteikolla 10 ja alhaisimmillaan 4. Aiemmin tunsin selkeästi kipua sääriluissa, mutta nyt sitä ei ole hetkeen ollut. En oikein osaa sanoa missä se kipu on, lihaksissa vai ihan vaan kudoksessa. Kipuja pahentaa nukkumattomuus, stressi tai jännitys, kuumuus ja raskaampi liikunta. En ole oikein löytänyt mitään mikä näitä kipuja helpottaisi. Olen vain yrittänyt parhaani mukaan vältellä niitä mitkä sitä pahentaa. Näiden jatkuvien kipujen lisäksi minulla on virtsarakon kipuja jotka tulevat usein kuukautisten aikoihin. Kipu on polttavaa ja pakottaa istumaan vessassa välillä useita tunteja. Ainoa helpotus kun on se, että rentouttaa rakon lihakset.  

Muita oireita on sitten suolistoon liittyvät oireet eli mahan turpoaminen, ruuan sulamattomuus, akne, pahanhajuinen hengitys ja ruoka-aineiden yliherkkyydet. Hiivan takia ruokavaliostani on pois sokeri ja hedelmät, muuten saan vielä lisää oireita. Minulla on myös muistiin ja keskittymiskykyyn liittyviä oireita jotka neuropsykologi on testeissä todennut. 

Voi olla että tästä jonkun oireen unohdin. Lista tuntuu kuitenkin aika lyhyeltä, kun aiemmin oireita on ollut paljon enemmän.

Kommentit